عضویت در سیستم کتابفروش‌شو!

تأثیر عزت‌ نفس بر زندگی و راه‌های تقویت آن

بازدید: 355 بازدید

تأثیر عزت‌ نفس بر زندگی و راه‌های تقویت آن

عزت‌نفس ساختنی است؛ چیزی نیست که بتوان آن را از بیرون به دست آورد. درحقیقت، مسئله‌ای درونی است و با شناخت خودمان عیان می‌شود. دنیای بیرونی ما با شناخت دنیای درونمان تغییر می‌کند. درون ما مثل خانۀ تاریکی است که اتاق‌های متعددی دارد؛ ما با شناخت خودمان این خانه را روشن می‌کنیم؛ میوۀ شناخت خود، عزت‌نفس است.

همه‌چیز در زندگی ما به خودمان بستگی دارد و ما می‌توانیم به هر آنچه که می‌خواهیم برسیم؛ اما ابتدا باید خودمان را پیدا کنیم و در آغوش بگیریم، چون مهم‌ترین شخص زندگی هرکس، خودش است. یک زندگی مسرت‌بخش با دوست‌داشتن خود آغاز می‌‎شود. دوست خوبم! از تو فقط یک نسخه در کل جهان وجود دارد؛ پس اول عاشق خودت باش.

شاید با خواندن این جملات با خودتان بگویید: «ای بابا! چه جمله‌های کلیشه‌ای میگه، آخه مگه رسیدن به یک زندگی لذت‌بخش اینقدر راحته؟ مگه من میتونم با خودم به هرچی که می‌خوام برسم؟» بله، دوست خوبم! شما می‌توانید به‌راحتی آب خوردن یک زندگی بی‌نظیر را تجربه کنید. فقط کافی‌ست روی خودتان تمرکز کنید.

عزت‌نفس، شاه‌کلید رسیدن به خواسته‌هاست، چون با عزت‌نفس به حقیقت خود، خدا و جهان هستی پی می‌برید و تمام هستی با شما همراه می‌شود. در اینجا می‌خواهم مهم‌ترین مواردی را برایتان بیان کنم که باعث افزایش عزت‌نفستان می‌شوند؛ قطعاً با خواندن این مطالب، زندگی و دیدگاهتان تغییر خواهد کرد.

چطور با دوست‌داشتن خودمان، عزت‌نفسمان را بالا ببریم؟

برای اینکه خودمان را دوست داشته باشیم، ابتدا باید خودمان را بشناسیم؛ وقتی ارزش‌ها، نیازها، نقاط قوت و نقاط ضعفمان را پیدا کنیم، به ارزشمندی وجودمان می‌رسیم. عزت‌نفس ارتباط مستقیمی با حس ارزشمندی و لیاقت دارد. درواقع، با مسئولیت‌پذیری، باور داشتن و احترام گذاشتن به خودمان می‌توانیم حس شایستگی را در خودمان زنده کنیم.

برای شروع ابتدا بایستی مسئولیت کامل زندگی‌مان را برعهده بگیریم؛ تا وقتی که برای تغییر به‌دنبال دیگران باشیم، قدرت را در آنها می‌بینیم و به آنها وابسته می‌شویم. در این صورت، خودمان را از یاد برده و ضعیف و ناتوان می‌شویم. یادتان باشد، هیچ‌کس جز خودِ انسان نمی‌تواند زندگی‌اش را تغییر دهد؛ همه‌چیز به خودِ انسان بستگی دارد.

افزایش عزت نفس با دوست داشتن خودمان
افزایش عزت نفس با دوست داشتن خودمان

قضاوت، احساس گناه و انتقاد از دیگران باعث پایین آمدن عزت‌نفس می‌شوند. می‌دانستید قاتل عزت‌نفس، مقایسۀ خودتان با دیگران است؟ همیشه کسی هست که از شما بهتر باشد. با مقایسه کردن فقط احساس برتری یا حقارت را تجربه می‌کنید؛ شما نه برتر هستید و نه حقیر.

افرادی که عزت‌نفس بالایی دارند اشتباهاتشان را می‌پذیرند و از آنها درس می‌گیرند. این اشخاص از خودشان راضی هستند و باور دارند که لایق بهترین چیزها هستند. آنها با دوست‎‌داشتن خودشان تلاش می‌کنند زندگی بهتری برای خودشان بسازند و با شناخت و درک توانایی‌هایشان به حس ارزشمندی می‌رسند و درنتیجه عزت‌نفسشان بالا می‌رود.

فعالیت‌های جسمی و ذهنی چه تأثیری بر عزت‌نفس دارند؟

ما عادت کرده‌ایم زمان و انرژیمان را صرف دیگران کنیم. باید بگویم که برای حفظ عزت‌نفسمان بایستی از خودمان مراقبت کنیم و در طول روز زمانی را به خودمان اختصاص دهیم و در این فرصت کارهایی را که دوست داریم، انجام دهیم؛ به‌طور مثال مراقبه کنیم، کتاب مورد علاقه‌یمان را بخوانیم و در دفترچۀ خود هرچه را که دوست داریم، بنویسیم.

دوست خوبم می‌دانستی ورزش کردن سبب افزایش عزت‌نفس می‌شود؟ ورزش، استرس و اضطراب را پایین می‌آورد، عملکردتان را بالا می‌برد و سلامتی‌تان را بهبود می‌بخشد. سعی کنید در طول روز پیاده‌روی کنید و به دل طبیعت بروید. با خانواده‌تان زمان بیشتری را سپری کنید و از حضور یکدیگر لذت ببرید.

جملات تأکیدی تأثیر چشم‌گیری بر عزت‌نفس دارند؛ این عبارات به ما کمک می‌کنند تا باورهایی را که برای افزایش عزت‌نفس نیاز داریم، توسعه دهیم. ما بایستی جملات را به‌صورت واضح، مثبت و با حس قوی بیان کنیم؛ به‌طور مثال بگوییم من ماهر، باهوش و توانا هستم. من لایق شاد بودن و موفقیت هستم.

تاثیر فعالیت جسمی (ورزش) بر ذهن

قطعاً بارها برایتان پیش آمده که به‌خاطر رضایت دیگران، برخلاف میل باطنی‌تان، به درخواست آنها جواب مثبت داده‌اید. در این موقعیت از خود واقعی‌تان فاصله گرفته و عزت‌نفستان آسیب دیده است. باید به شما بگویم که با نه گفتن می‌توانید از خودتان محافظت کنید و واقعی‌تر می‌شوید؛ و در این صورت اطرافیان هم شما را بیشتر دوست خواهند داشت.

تعیین حدومرز و عزت‌نفس

وقتی برای خودتان ارزش قائل باشید، حدوحدودی را در زندگی‌تان تعیین می‌کنید تا از ارزش‌ها، خواسته‌ها و آنچه برایتان مهم است، محافظت کنید. شما تعیین می‌کنید که دیگران چطور با شما رفتار کنند. درواقع، حدومرزها این امکان را ایجاد می‌کنند که افراد هر عمل و رفتاری را نسبت به شما نشان ندهند.

وقتی کسی از حدومرزهایتان عبور کرد، می‌توانید از روند چهار مرحله‌ای اطلاع دادن، درخواست کردن، اصرار کردن و ترک کردن استفاده کنید. به این صورت که ابتدا می‌گویید از این رفتار خوشتان نمی‌آید؛ سپس درصورت بی‌توجهی از وی می‌خواهید که این رفتار را بروز ندهد؛ اما اگر بازهم مؤثر نبود از او خواهش می‌کنید و درنهایت، اگر این مراحل اثرگذار نبودند، او را ترک می‌کنید.

حدومرزها طبق شرایط هر فردی متفاوت هستند؛ هیچ حدومرز ثابت و معینی برای تمام انسان‌ها وجود ندارد و هرکس می‌تواند طبق وضعیتش در زندگی‌اش حدوحدودی را تعیین کند. دوست خوبم برای اطلاعات بیشتر در زمینۀ حدومرز، می‌توانید به سایت یوشیتا مراجعه کرده و کتاب لذت خودخواه بودن را مطالعه کنید.

شاد بودن یکی از راه‌های بالابردن عزت‌نفس است

می‌دانستید شادی یک انتخاب است؟ انتخابی که به این بستگی دارد که روی چه چیزی مترکز هستید. شاد بودن یک عمل درونی است؛ شرایط بیرون فقط 10درصد شادی ما را تعیین می‌کنند و 90درصد آن به نحوۀ برخورد و عملکرد ما در مواجۀ با اتفاقات است.

هیچ‌چیز خوب یا بدی وجود ندارد؛ این ما هستیم که با دیدگاهمان آنها را خوب یا بد می‌بینیم. بیایید هر اتفاقی که رخ داد، روی جنبۀ مثبت و سازندۀ آن تمرکز کنیم. برای داشتن عزت‌نفس سالم، داشتن دیدگاه مثبت و پیدا کردن جنبه‌های مثبت لازم و ضروری است.

برای اینکه شاد باشید، روی چیزهای خوشایند زندگی‌تان تمرکز کنید، زیاد بخندید، شکرگزاری کنید، از تک‌تک لحظه‌ها لذت ببرید، در انتظار معجزه و اتفاقات خوب باشید. شما می‌توانید خودتان، شادی را در زندگی‌تان خلق کنید.

بابت هر موفقیتی که در زندگی به دست می‌آورید، شاد باشید و آن را جشن بگیرید. قدر دستاوردهای کوچکتان را بدانید؛ موفقیت‌های بزرگ از موفقیت‌های کوچک حاصل می‌شوند.

بدون چشم‌داشت به دیگران خدمت کنید؛ هر کار خوبی که انجام دهید، به خودتان باز می‌گردد. وقتی به دیگران کمک کنید عزت‌نفس و شادی‌تان افزایش میابد. هر روز یک کار خیرخواهانه انجام دهید و بعد از مدتی تأثیر بی‌نظیر آن را در زندگی‌تان خواهید دید.

در هر شرایطی که هستید، محیطی مثبت برای خودتان بسازید. به‌طور مثال روی میز کارتان کتاب‌های موردعلاقه‌تان را بگذارید. به موسیقی شاد گوش دهید. فیلم‌های الهام‌بخش ببینید. فقط به صحبت‌های مثبت گوش دهید و کارهایی از این دست.

تأثیر اطرافیان بر عزت‌نفس

وقتی در زندگی‌تان مدام به‌دنبال تأیید دیگران باشید، در این صورت این فرصت را به آنها می‌دهید که خوشبختی شما را تعیین کنند و بر احساسات شما اثر بگذارند. درنتیجه، شما آزادی‌تان را از دست خواهید داد و ناامید و سرخورده خواهید شد.

به اطرافتان نگاه کنید و ببینید که وقتتان را با چه کسانی سپری می‌کنید. افراد اطرافتان می‌توانند شما را بالا ببرند و باعث انگیزه در شما شوند؛ یا اینکه شما را پایین بکشند و مانع رسیدن شما به هدف‌هایتان شوند. دورتان را از افراد حمایت‌گر و موفق پر کرده و از افراد منفی‌نگر و سرزنش‌گر دوری کنید.

به نظرات دیگران اعتنا نکنید؛ آنها طبق نظام ارزش‌ها و باورهای خودشان دربارۀ عملکرد و رفتار شما نظر می‌دهند. وقتی بی‌توجه باشید، از استرس رها می‎شوید و مجبور نیستید که دائم به دیگران توضیح دهید و آنها را توجیه کنید.

دیگران را همان‌گونه که هستند، بپذیرید؛ یادتان باشد هیچ‌کس مهم‌تر از شما نیست و شما نیز از دیگران مهم‌تر نیستید. شما فرد بی‌نظیری هستید و همه را به‌خاطر منحصر‌به‌فرد بودنشان دوست بدارید و بپذیرید.

تاثیر اطرافیان بر عزت‌نفس

به‌خاطر تنهایی و ضعف وارد هر رابطه‌ای نشوید. از افراد منفی و کسانی که برایتان ارزش قائل نیستند، دوری کنید. عاقلانه وارد رابطه شوید. به‌جای داشتن رابطه‌های سطحی زیاد، تعداد کمی رابطۀ با کیفیت داشته باشید. روابط تأثیر زیادی در میزان عزت‌نفس دارند.

عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس

عزت‌نفس دانایی و اعتمادبه‌نفس توانایی است. اعتمادبه‌نفس عامل محرک عزت‌نفس است. افرادی که عزت‌نفس بالایی دارند خودشان را فرد باارزشی می‌دانند و افرادی که اعتمادبه‌نفس بالایی دارند به توانایی‌ها و مهارت‌هایشان ایمان دارند.

خب دراینجا این سؤال مطرح می‌شود که چطور عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفسمان را بالا ببریم؟

به قول‌هایی که می‌دهید، عمل کنید؛ وقتی به قول‌هایی که می‌دهید متعهد باشید، نه تنها خودتان بلکه دیگران هم به شما احترام می‌گذارند؛ درنتیجه روابطتان بهبود پیدا می‌کند.

روزانه در دفترچۀ یادداشتتان بنویسید؛ با این کار به مهارت‌ها و توانایی‌هایتان پی می‌برید و شناخت بیشتری از خودتان پیدا می‌کنید. نوشتن معجزه می‌کند.

هدیه و تمجید دیگران را بپذیرید؛ وقتی کسی به شما هدیه‌ای می‌دهد و شما با جملۀ “نه نمی‌خواست، لازم نبود” آن را رد می‌کنید، به‌صورت ناخودآگاه دارید می‌گویید که لایق دریافت

هدیه نیستید. تعریف و تمجید دیگران را بپذیرید، خودتان را لایق بهترین‌ها بدانید و با این کار هم به خودتان و هم به دیگری حس خوب را منتقل کنید.

اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس دو بال برای رشد و موفقیت انسان هستند. روی این دو مسئله کار کنید تا بتوانید از لذت‌های بی‌نهایت زندگی برخوردار شوید.

 

تسلیم نشوید و برای خودتان تلاش کنید

در مسیر رسیدن به عزت‌نفس سالم، موانعی وجود دارد. از شما می‌خواهم همچنان ادامه دهید و تسلیم نشوید. در بسیاری از مواقع، قبل از رسیدن به موفقیت بزرگ، شرایط سخت و آشفته می‌شود. در چنین شرایطی، کمی صبوری کنید و به‌سمت هدفتان پیش بروید. گاهی یک‌بار دیگر تلاش کردن، معجزه می‌کند.

داشتن هدف در زندگی، به انسان انگیزۀ حیات می‌دهد. ارزش‌ها، علایق و نیازهایتان را بررسی کنید و طبق آنها برای خودتان اهدافی را تعیین کنید. وقتی هدف نداشته باشید، سردرگم و تهی می‌شوید و احساس پوچی می‌کنید و همه‌چیز برایتان بی‌معنا می‌شود. با اهداف کوچک شروع کنید و به‌مرور آنها را ارتقا دهید.

همۀ ما در زندگی‌مان شکست می‌خوریم؛ شکست بخشی از زندگی ماست. تا شکست نخوریم، به موفقیت نمی‌رسیم. در کودکی‌مان بارها زمین خوردیم تا راه رفتن را یاد گرفتیم. این جمله را در گوشۀ ذهنتان داشته باشید؛ شکست بیشتر برابر است با موفقیت‌های بیشتر.

چطور در لحظه زندگی کنیم؟

می‌خواهم این مقاله را با مبحث شیرین در لحظه زیستن به اتمام برسانم. ما انسان‌ها عادت کرده‌ایم دائم به اتفاقات گذشته فکر کنیم و نگران آینده باشیم. هنگام انجام کارهایمان به قبل و بعد انجام آن فکر می‌کنیم. از شما سؤالی دارم؛ همین الان، درحال‌حاضر مشکلی دارید؟ درواقع، ما وقتی به گذشته و آینده می‌اندیشیم، دغدغه داریم و در لحظۀ حال مشکلی نداریم.

اگر مشکلی قابل حل باشد که حل می‌شود؛ اگر که نه، پس قابل حل نیست، چرا برای آن نگرانید؟

بیش‌از 90درصد نگرانی‌های ما اصلاً اتفاق نمی‌افتند و اگر دقت کنید می‌بینید که نگرانی‌های ما از پیش تعیین‌شده نیستند.

روی هرچیزی تمرکز کنید، به آن می‌رسید. اگر روی موفقیت تمرکز کنید، به موفقیت می‌رسید؛ اگر روی عزت‌نفستان تمرکز کنید، عزت‌نفستان افزایش میابد. جهان به خواست شما پاسخ می‌دهد. یادتان باشد، وقتی به مشکلی برخوردید، به‌جای توجه بر مشکل، روی راه‌حل تمرکز کنید. در سخت‌ترین شرایط همیشه راه‌حلی وجود دارد.

گذشته را رها کنید. تمام شد. اشتباهات گذشته برای تنبیه و بد جلوه دادن ما نیستند؛ از آنها درس بگیرید تا چیزهای جدیدی وارد زندگی‌تان شوند. وقتتان را با احساس گناه و ناراحتی تلف نکنید. روی اهدافتان تمرکز کرده و برای رسیدن به آنها تلاش کنید.

از مسیر زندگی لذت ببرید و به‌دنبال مقصد و رسیدن نباشید. هیچ مقصدی وجود ندارد؛ همه‌چیز در اکنون و بودن در لحظه خلاصه می‌شود. از همه‌چیز همان‌گونه که هستند، لذت ببرید. قدر داشته‌هایتان را بدانید و با درصدِ اندکِ نداشته‌هایتان، حالتان را خراب نکنید.

خُب به پایان این مطالب رسیدیم، ممنونم که تا اینجا همراه من بودید. زندگی پر از فراز و نشیب است. هروقت خسته‌شدید، استراحت کنید و فقط نفس عمیق بکشید؛ تنفس معجزه می‌کند. دوست خوب من! یادت نرود در زندگی‌ات اول عاشق خودت باش!

می‌دانم، اکنون دنیای درون شما مثل یک شهر ناشناخته است؛ از بس که برای دیگران زندگی کرده‌اید، هیچ شناختی از خودتان ندارید. با خواندن این مطالب، شاید به‌دنبال یک راهنمای کامل برای تغییر وضعیتتان و رسیدن به عزت‌نفس باشید؛ می‌خواهم ابزار قدرتمندی را در اختیارتان قرار دهم که با آن بتوانید جای جای شهر وجودی‌تان را بشناسید و به زندگی ایدئالتان برسید.

کتاب اول عاشق خودت باش، یک راهنمای بی‌نظیر برای شناخت خودتان است. همان‌طورکه گفتم، شناخت خود همان عزت‌نفس است؛ عزت‌نفس مهم‌ترین بخش وجودی انسان است که بر تمام جنبه‌های زندگی وی تأثیر می‌گذارد. افراد با عزت‌نفس، خودشان را دوست دارند و برای خودشان ارزش قائل هستند. آنها از سلامت جسم و روح برخوردارند و در زندگی‌شان موفق هستند.

مارک رکلاو، نویسندۀ موفق کتاب اول عاشق خودت باش، بر این باور است که با ایجاد عادت‌های مفید و سازنده و برنامه‌ریزی، می‌توان خوشبختی و موفقیت را در زندگی خلق کرد. وی اولین کتاب خود را در سال 2014 پس از اینکه از کارش اخراج شد، نوشت و به‌عنوان نویسندۀ پرفروش‌ترین کتاب سایت آمازون شناخته شد.

این کتاب، برایاولینبارتوسط نشر یوشیتا، با ترجمۀ فاطمه لطفی به چاپ رسیده و به‌عنوان بهترین ترجمه شناخته شده است. انتشارات یوشیتا، نشر خودیاری و موفقیت، توانسته با ارائۀ بهترین و مفیدترین کتاب‌ها در زمینه‌های مختلف، به انسان‌های زیادی کمک کند و تأثیر بسزایی در رشد جامعه داشته باشد. یوشیتابا هدف آگاهی و رشد افراد به موفقیت چشمگیری رسیده است.

کتاب اول عاشق خودت باش، از هفت بخش تشکیل شده است. نویسنده به‌صورت مختصر و کامل تمامی نکات افزایش عزت‌نفس را بیان کرده و با ارائۀ تمرین‌های کاربردی و ساده، کتاب را جذاب‌تر کرده است. ایمان دارم که پس از خواندن آن، زندگی‌تان تغییر خواهد کرد و می‌دانم که با خواندن ساده‌ترین جمله‌های کتاب، به تحولات چشمگیری خواهید رسید.

هدف این کتاب، رسیدن به نسخۀ واقعی خودتان است؛ یعنی همان نسخۀ پنهان معجزه‌گر. بله، درست خواندید! تنها شما معجزه‌گر زندگی خودتان هستید؛ هیچ‌کس جز خودتان نمی‌تواند شهر ناشناختۀ وجودتان را کشف کند و آن را به جهان بشناساند. دوست خوبم، همین حالا قدم اول را برای تغییر بردار؛ این کتاب بی‌نظیر را از سایت یوشیتا تهیه کن و جهان جدیدی را برای خودت خلق کن. یادت نرود، قدرت در دستان توست!

دسته‌بندی بهبود فردی سبک زندگی کتاب معرفی کتاب مگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط
محصولات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت